Connect with us

Lifestylový magazín MAKE.sk

Spider-man chytil druhý dych

Premiéra

Spider-man chytil druhý dych

Pamätáte si ešte na Spider-mana v podaní Tobeyho Maguirea? A verili by ste, že od jeho uvedenia do kín uplynulo už celých desať rokov? Dnes prichádza na strieborné plátno jeho dokonalejšie „Ja“ v 3D podobe. Pozrime sa mu spoločne na zúbky.

Nie je 3D ako 3D

Nový Spider-man dostal do vienka oveľa viac možností predviesť svoje pavúčie umenie. Ako inak, vďaka 3D technológiám, ktoré boli zverené kameramanovi Johnovi Schwartzmanovi nominovanému na Oscara a špecialistovi na 3D efekty Robovi Englemu. Zasväteným popadali sánky po správe, že The Amazing Spider-man bude prvým filmom, nakrúteným 3D kamerami Red Epic. Na rovnaké kamery bol nakrúcaný aj dlhoočakávaný Hobbit režiséra Petra Jacksona. Len pre ilustráciu, toto Ferrari medzi kamerami zhotovuje zábery v takom rozlíšení, že aj keby ste natiahli plátno cez polovicu Antarktídy a film naň premietali, na kvalite obrazu by mu to neubralo.

Toto je skutočný Spider-man, vážení

V porovnaní so svojím predchodcom, nový film o Spider-manovi by sa mal údajne oveľa výraznejšie ponášať na svoju originálnu komiksovú predlohu z roku 1963, The Amazing Spider-man , z ktorej vzišiel. Tak to aspoň tvorcovia sľubujú. Vďaka tomu sa Peter Parker mení z ustráchaného pasívneho chlapca s fotoaparátom na krku, na zvedavého odvážneho génia, dobrovoľne sa stáva outsiderom a svojich nepriateľov pošle do čerta s humorom a sarkazmom aj bez masky pavúčieho muža. Na vlastnú päsť pátra po príčine zmiznutia rodičov a dokončuje vedecké objavy svojho otca. V príbehu nenájdete dokonca ani chronicky známu Mary–Jane. Namiesto nej vstupuje na scénu Gwen Stacy, ktorá podľa pôvodnej predlohy zamotala Petrovi Parkerovi hlavu v komikse číslo 31 (dvojica sa počas nakrúcania filmu skutočne dala dokopy – pozn. red.).

Amazing Andrew Garfield

Aby režisér Marc Webb dosiahol úplnu odluku diváka od starého Petra Parkera, prvým a najdôležitejším krokom bola výmena hlavného predstaviteľa. Karta padla na Andrew Garfielda, divákom povedomého z filmu Sociálna sieť, kde si zahral spoluzakladateľa Facebooku, Eduarda Saverina. Mladý herec momentálne žiari na Broadwayi v divadelnej hre Death of a Salesman a veselo si zbiera jedno filmové ocenenie za druhým, akoby sa nechumelilo. Po šiestich mesiacoch dennodenného tréningu sa jednoducho postavil pred kameru, a… „dal“ takého Spider-mana, že chudák Tobey Maguire sa po slávnostnej premiére vrátil domov a určite rituálne spálil svoj starý spidermanovský kostým. Za to dám ruku do ohňa. Ápropos, keď už je reč o kostýme…

Skutočný Spider-man sa oblieka až 20 minút!

Nová vízia Spider-mana znamenala tiež nutnosť navrhnúť nový kostým, v ktorom bude superhrdina na prvý dojem vyzerať inak – viac komiksovo, viac akčne, viac sexi. „Snažili sme sa vytvoriť kostým, ktorý by pôsobil dojmom, že si ho mohol Peter vyrobiť sám. Zároveň bolo dôležité, aby zdôrazňoval jeho špecifické telesné proporcie a pôsobil celkovo pavúčím dojmom,“ opisuje kostymérka Kym Barrett, ktorá dostala neľahkú úlohu – navrhnúť kostým tak, aby dojem z 3D priestoru obohatil čo najviac. Na látku, z ktorej kostým vyrobila, napokon natlačila tiene, čím na plátne dosiahla potrebnú hĺbku a tvar. „Obliecť si ho na seba bolo fascinujúce a bol to tak trochu surreálny zážitok, pretože vidíte samého seba, ako sa meníte v niečo, čo pre vás veľa znamená,“ spomína Garfield, ktorému obliekanie do kostýmu po každý raz zabralo celých dvadsať minút a vyžadovalo si asistenciu tímu kostymérov (to by toho veľa zachrániť nestihol, kým by sa do toho navliekol – pozn. red.). Samostatnou kapitolou na kostýme Petra Parkera sú vystreľovače pavúčích vláken. Zatiaľ čo v starom príbehu sa Petrovi zázračne pavučiny sami vystreľujú z rúk, v remaku si ich vyrobí sám vo forme mechanických náramkov na zápästia. „Zodpovedá to našej snahe o to, aby Petrov svet pôsobil reálnym dojmom,“ vysvetľuje režisér Webb.

Dvojku si prosíme. Ďakujeme.

Kvalitnú prácu odviedol tiež tím špeciálnych efektov Spoločnosti Sony Pictures Imageworks, ktorá sa postarala aj o efekty v trilógii Sama Raimiho. Na Oscara nominovaný Jerome Chen prirodzene prepojil špičkové kaskadérske scény s počítačovou animáciou a obe dokonale zapracoval do digitálneho prostredia. Medzi unikátne zadania, ktoré vyriešil, patrí celý rad digitálnych postáv, prostredia a vizuálnych prvkov, na čele so samotným Spider-manom. Vydarilo sa mu tiež vizuálne spracovanie budovy spoločnosti OsCorp, 6. Avenue v New Yorku a stoky pod mestom. Najviac vás ale aj tak dostanú Spider-manove nové 3D pavučiny, za to vám ručím. Naopak, sklamaním je animácia jašteričieho muža Lizarda, pri ktorom výsledný efekt akosi nezodpovedá množstvu práce, ktorú musel tím špecialistov údajne vyvinúť, aby ho stvoril. Podľa jeho autorov ide o najkomplexnejšiu digitálnu postavu, aká v Imageworks kedy vznikla. Pre tvorbu detailov Lizardových šupín a pohybu jeho svalov boli dokonca vyvinuté nové animačné technológie. Animátori údajne strávili celé mesiace štúdiom jašterov, HD záznamov z múzeí i ZOO a návštevami zverincov. Nakoľko Lizard má ľudskú tvár, pri tvorbe efektov bolo nutné zachovať spojenie s doktorom Connorsom v podaní Rhysa Ifansa. To sa prejavilo pri práci na jeho grimasách a gestách. Režisér riadil počas kľúčových scén s Lizardom každý Rhysov pohľad. Videozáznamy Ifansových výkonov potom slúžili animátorom ako predloha pri práci na digitálnom Lizardovi. Výsledok nech každý zhodnotí sám. Každopádne, slabé miesta majú špecialisti šancu vychytať v 2. pokračovaní snímky. Tá bude snáď na svete do roka a do dňa. Vôbec by sme sa nenahnevali.

Spider-man chytil druhý dych
8.3 Hodnotenie
Príbeh7.5
Postavy4.5
Hudba6.5
Efekty8
Dojem7.5

Komentáre

More in Premiéra

Populárne

Advertisement
Na vrch