Neberte nám nášho Lea!

Po dvoch dlhých rokoch očakávania ďalšieho hereckého koncertu Leonarda Di Capria sa fanúšikovia na Slovensku dočkali. Zo všetkých strán ich zavalila kampaň: do kín príde J. Edgar, filmová biografia zakladateľa a šéfa FBI, ktorej kritici predpovedajú tie najväčšie hollywoodske ocenenia. A tu zrazu, niekoľko týždňov pred premiérou, naše kiná dlhoočakávaný film zo svojho programu vyhodili. Prečo?

J. Edgar Hoover bol obávaný, obdivovaný, nenávidený a ctený bojovník za presadzovanie práv v USA. Ale za zatvorenými dverami udržiaval veľké tajomstvo, ktoré by mohlo zničiť celú jeho kariéru. Uznaniami a superlatívmi ovenčený biografický film režiséra Clinta Eastwooda, v hlavnej úlohe s Leonardom DiCapriom, si Američania vychutnali v premiére už v novembri minulého roka. Žiaľ, Slovensko a niekoľko ďalších krajín sa kinopremiéry filmu dodnes nedočkali a s najväčšou pravdepodobnosťou sa jej už ani nedočkajú.

Po júli 2010 a neuveriteľnom filmovom zážitku menom Inception prišlo dlhé čakanie, ktoré trvalo dva roky. Po ňom mal nasledovať trhák s názvom J. Edgar – ďalší herecký koncert Leonarda Di Capria, herca s pribúdajúcimi rokmi a scenármi uznávaného stále viac a viac. Namiesto filmovej novinky však nasledovalo veľké sklamanie. Uprostred masívnej kampane distribútor premiéru stopol a snímku z plánu kinopremiér stiahol. Predstavitelia slovenskej distribučnej spoločnosti Continental Film, ktorá je u nás predĺženou rukou amerických štúdií Warner bros., sa nechali počuť: „Film J.Edgar bol zrušený na základe rozhodnutia štúdia Warner bros., ktorý film zrušil vo viacerých európskych krajinách.“ Okrem Slovákov boli napokon sklamaní aj Maďari, Estónci, Cyperčania a Lotyši, dokonca aj fanúšikovia di Capriových filmov na Litve a Ukrajine, v Poľsku a Slovinsku. Záložný plán slovenských filmových labužníkov, odskočiť si do kina za hranice, padol v okamihu, keď z distribučných miest Američania vyhodili aj Českú republiku. Čistky sa však neskončili v Európe, distribúcia bola zatrhnutá aj v Číne, Vietname, Thajsku, Malajzii a Indonézii.

Daniela Dršková z Continental Filmu na margo prekvapivého pokynu zo Spojených štátov vysvetľuje: „Dôvod zrušenia nepoznáme, ale väčšinou sa filmy rušia z dôvodu veľkej pravdepodobnosti, že film nebude ziskový, alebo pretože sa nehodí pre náš trh.“ Nuž, zaujímavé riešenie, drahí americkí kolegovia – stopnúť distribúciu filmu uprostred spustenej kampane, pretože sa na trh nehodí… Tak či onak, oficiálne vysvetlenie z USA dodnes neprišlo. A tak, čo čert nechcel, verejnosť i médiá si nečakaný krok vysvetlili po svojom. Kuloárové šepoty sa viac-menej zhodujú s tipmi v Continental Filme, a hovoria, že materské štúdio jednoducho prehodnotilo svoje rozhodnutie, pretože sa nazdáva, že film by mal v slovenských kinách nízku návštevnosť. Zrušenie slovenskej distribúcie má byť údajne reakciou na slabú návštevnosť v iných krajinách, ktoré nás s dátumom premiéry predbehli. V súvislosti s tým sa šíria fámy typu „príliš kontroverzná téma filmu pre príliš konzervatívneho diváka či krajinu“.

A tak nám, konzervatívnym divákom na konzervatívne Slovensko poslali milí americkí distribútori v rámci filmovej jari a leta „trháky“ typu Piraňa 3DD. No, nie sú zlatí? Ďalšie filmové skvosty, ktoré nakŕmia v najbližších dňoch hladné „kinokrky“, sú animovaní Piráti, alebo /poprosím fanfáry/ komédia s Adamom Sandlerom Môj otec je šialenec. Náročnejší filmový divák môže akurát tak… čakať. Napríklad na ďalší plánovaný film s Leonardom di Capriom Django Unchained z dielne Quentina Tarantina. Na ten si počkáme do januára 2013. Ak nám ho teda v decembri pre istotu nestiahnu z distribúcie.

 

Poslal(a) ~

František Čaník sa narodil vo februári 1981 a od základnej školy sa rád venoval výpočtovej technike, čo mu zostalo až do dnešných dní. Spolu s informačnými technológiami sa však jeho kroky spojili aj s prácou pre internetové médiá, kedy stál pri zrode šoubizového portálu Šoubiznis.sk, odkiaľ čerpal inšpiráciu pri tvorbe nového lifestylového magazínu a časopisu MAKE. Ako sám rád hovorí, chce, aby na internete bol opäť poriadok a aby mali čitatelia opäť možnosť sami sa rozhodnúť, či budú veriť „kačiciam“, ktoré napísali bulvárne médiá, alebo si skôr zvolia verziu, ktorá nie je až tak pritiahnutá za vlasy a je konzultovaná priamo s aktérmi príbehu či článku ako takého.

Ako sa ti páčil tento článok?

E-mailová adresa nebude zverejnená!

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Start typing and press Enter to search